01 Het offer van Kaïn en Abel
|
Rozet. Engel met kroon in
de hand De kroon, de zogenaamde
martelaarskroon, is het symbool voor het hemelse loon
dat wordt geschonken voor het martelaarschap omwille van
het geloof. Hier is de martelaarskroon bedoeld voor de
rechtvaardige Abel die onschuldig vermoord is.
# Engel met een kroon in de hand. Rondom in de
vier-pas vier lelies, symbool voor de onschuld, tegen
een rode achtergrond.
|
 |
Het offer van Kaïn en
Abel
Na de verhalen over de
schepping van de wereld en over Adam en Eva volgt in
de Bijbel het verhaal van Kaïn en Abel, de zonen van
Adam en Eva. Beiden brengen een offer aan God. Kaïn
van de vruchten van het veld; Abel een eerstgeborene
van zijn schapen en hun vet. God sloeg geen acht op
het offer van Kaïn; op het offer van Abel zag hij
genadig neer. Daarop ontstak Kaïn in woede en sloeg
Abel dood. Zie: Bijbel, Genesis 4:1-17;
Brief aan de Hebreeën 11:4.
# Kaïn en Abel brengen
beide een offer aan God. Links op de voorgrond
knielt Abel met vroom gelaat, de handen gevouwen,
gekleed in een wollen herderskleed met een bruine
voering. Een herdersstaf staat tegen de binnenkant
van zijn rechterarm. Hij draagt een veldfles om zijn
middel. Hij zit geknield op een steen voor het
offeraltaar. Voor hem staat een schaal met
offerbenodigdheden. Een kleine ram, een
eerstgeborene van zijn schapen, ligt als een
offerande op het brandende offerhout. Twee andere
schapen staan bij het offeraltaar. De blauwe rook
van het offer stijgt omhoog naar God. Kaïn, rechts op de
achtergrond met een rode mantel, bijeengehouden door
een riem, draagt een zak over zijn schouders. Met
een ‘donkere’ gelaatsuitdrukking brengt hij een
offer van de vruchten van het land. De zwarte rook
stijgt niet omhoog. Boven de lichtblauwe rook
van het offer van Abel staat God afgebeeld, met rode
nimbus. God draagt een paarse mantel over een wit
bovenkleed. Hij richt zijn gezicht naar Abel en
strekt zijn handen naar hem uit. De achtergrond met
een blauwe band en daarboven lichtgele wolken, met
florale motieven, en zonnestralen tegen een rode
band roepen het idee op van de hemel of het
firmament. Achter Abel staan enkele groene bomen. De
achtergrond bij Kaïn en Abel is donkerblauw.
|
|
Links.
Wapen van Mgr. A. Godschalk Mgr. Adrianus Godschalk
(Den Dungen 1819 - Den Bosch 1892) was bisschop van
’s Hertogenbosch, 1878 – 1892. Wapenspreuk: Servus Dei -
Dienaar van God. Dit is de Latijnse vertaling van zijn
achternaam: God (Deus) en 'schalk' = dienaar (servus).
Op dit wapenschild ontbreekt het engelenkopje en zijn de
kwasten paars. Hetzelfde wapen is ook in de rozet van
een ander raam afgebeeld maar dan alleen het schild
zonder de hoed en de andere attributen (Venster 24, H.
Hart van Jezuskapel, rozet).
Rechts.
Wapen van Mgr. F. Sonnius Mgr. Franciscus Sonnius (F.
van de Velde (Son 1506 - Antwerpen 1576)) was de eerste
bisschop van ’s-Hertogenbosch, 1561-1570. Later was hij
bisschop van Antwerpen, 1570- 1576. Van het wapen
zoals in het raam afgebeeld, is de kleur van de
molenijzers gewijzigd in goud. Normaal gesproken hangen
er 2x 6 kwasten aan de hoed. De 2x4 kwasten zijn wel
gebruikt voor apostolische vicarissen zonder
bisschopswijding.
|
© Foto’s
Henk van der Voort - Tekst Wim van Stiphout |
|
Bijdrage Gert Beuving:
|
|
|
|
Links
Het wapen is gevierendeeld: In de kwartieren 1 en 4 is een gouden arend
met in zijn snavel een inktkokertje en een pennenkoker op een zwart veld
afgebeeld (= het, in omgekeerde kleuren, oude wapen van het bisdom
’s-Hertogenbosch). De kwartieren 2 en 3 zijn op een blauw veld twee zgn.
kepers weergegeven die in twee rijen geblokt zijn in rood en zilver. Op
het schild staat een engelen-kopje en (heraldisch) rechts de
bisschopsmijter. Achter het schild vergezeld van de bisschopsstaf. Ook
hier een hoed met 2x10 kwasten, maar zover bekend is hij geen
apostolisch vicaris of aartsbisschop geweest. Zijn wapenspreuk luidde:
Servus Dei die vermoedelijk van zijn naam was afgeleid: Schalk = dienaar
en God = Deus. Het wapen van het bisdom Den Bosch is naderhand (per
Koninklijk Besluit in 2001) veranderd: de arend heeft alleen nog de
inktkoker in zijn snavel en de kleuren zijn omgedraaid.
Rechts
Het familiewapen van mgr. Sonnius was: “In zwart drie zilveren
molenijzers”. Hij heeft de kleur van het veld naar blauw veranderd en de
zon eraan toegevoegd als verwijzing naar zijn geboorteplaats Son. De
groene hoed met 2x 6 kwasten geeft aan dat het wapen toebehoort aan een
gewijde bisschop. De wapenspreuk “Sine Onere Nihil” betekent: “Niets
Zonder Moeite”. De eerste letters van deze spreuk vormen het woord SON:
zijn geboorteplaats.
|
© Gert Beuving |
|
|
|