30
Het Sacrament van de Biecht |
|
 |
|
Rozet. De H.
Hieronymus
De H. Hieronymus (Stridon, Dalmatië,
ca. 347 - Bethlehem, ca. 420) is een van de vier grote
kerkvaders van het Westen. Behalve om zijn vele geschriften is
hij vooral bekend geworden door zijn vertaling van de Bijbel in
het Latijn. Deze vertaling wordt de Vulgata genoemd, omdat het
een vertaling is die in goed Latijn is geschreven voor een
breder publiek bestemd, het zogenaamde ‘volks’ (vulgus) Latijn.
Aangespoord door paus Damasus I (ca. 305 Rome – 384 Rome)
vertaalde hij het Oude Testament uit het Hebreeuws en Aramees.
En het Nieuwe Testament uit het Grieks.
Feestdag: 30 september.
# De H.
Hieronymus, met nimbus, staat hier afgebeeld als kardinaal,
hoewel hij nooit kardinaal is geweest. Het is gebruikelijk om
hem vanaf de veertiende eeuw zo af te beelden. Dit zou stoelen
op een middeleeuwse legende, waarin hij postuum als dienaar van
paus Damasus I ‘bevorderd’ werd tot kardinaal vanwege zijn vele
verdiensten voor de Kerk. Hij draagt een kardinaalshoed en is
gekleed in een rode mantel met een hermelijnen schouderkapje. In
zijn rechterhand heeft hij een schrijfveer en in zijn linkerhand
een boekrol (de Bijbel). Hij staat tegen een egaal blauwe
achtergrond. Tegen de rand staat zijn naam op een banderol. In
de passen eromheen staat versiering, een bloemmotief met rode
bloemen, tegen een blauwe achtergrond, omgeven door een witte
sierrand.
Sanctvs Hieronimvs - Heilige
Hieronymus |
|
 |
|
Het
Sacrament van de Biecht
Jezus had de macht om zonden te
vergeven (Matteüs 9:6) en heeft deze macht overgedragen aan de
apostelen en hun opvolgers, de bisschoppen, en ook aan de
priesters die in deze macht van de bisschoppen delen (Matteüs
18:18; Johannes 20:23). In het Sacrament van de Biecht vergeeft
Jezus Christus, door de priesterlijke macht, de zonden die een
gelovige begaan heeft. De gelovige belijdt berouwvol voor een
priester, als plaatsvervanger van Jezus Christus, zijn zonden en
tekortkomingen tegenover God. De priester legt de boeteling een
penitentie op om daarmee de straf voor de overtreding uit te
boeten. Vervolgens spreekt de priester het gebed voor de
absolutie (de vergeving van de zonden): “De almachtige God
ontferme zich over u, en vergeve u al uw zonden, en geleide u
tot het eeuwig leven. Amen.” Om daarna de eigenlijke absolutie
uit te spreken: “[…] ik ontsla u van uw zonden in de naam van de
Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Amen. …”
De belijdenis met het oprechte berouw
en de boetedoening zijn een voorwaarde voor de vergeving van de
zonden. Op deze wijze verzoent de gelovige zich weer met God en
de Kerk en kan hij als christen zijn leven voortzetten binnen de
christelijke gemeenschap of de Kerk, waarin hij of zij door het
sacrament van het H. Doopsel is opgenomen.
# Rechts zit
een priester gekleed in een rochet met daarover een deels
gevouwen stola. Met zijn rechterhand maakt hij met een
kruisteken het gebaar van de absolutie (de kwijtschelding van de
zonden). Via een houten tralierooster van de biechtstoel met
gotische ornamenten luistert hij naar een vrouw die haar zonden
beleden heeft. Zij draagt een rode sluier en is gekleed in een
goudkleurige mantel met florale motieven. Zij heeft haar handen
gevouwen.
Links staat haar man in een blauw
bovenkleed en daarover een wit kleed, met een rood gebedenboek
in zijn handen. Mogelijk heeft de man al gebiecht en is het
witte kleed een verwijzing naar de vergeving van zijn zonden,
waardoor het witte doopkleed weer zonder smet is. Vóór hem staat
een kind in een paars kleed. Een ouder kind ligt geknield en
draagt een rode mantel met een geel schouderkleedje en daaronder
een groen bovenkleed.
De kinderen hebben hun beide handen
gevouwen. Zij wachten op hun beurt om te biechten. Het geheel
staat tegen een groene en blauwe achtergrond met florale
motieven. De vloer bestaat uit grijze en witte tegels. |
|
 |
|
Afb. terugkeer vd verloren zoon, en van
Maria Magdalena.
Links. De
terugkeer van de Verloren Zoon
De terugkeer van de Verloren
Zoon is de meest bekende en geliefde parabel van Jezus in het
Nieuwe Testament. In deze parabel keert de tot armoede vervallen
zoon, na een bandeloos en verkwistend leven, berouwvol terug bij
zijn vader. Deze wordt door medelijden bewogen, valt hem om de
hals en kust hem hartelijk. De zoon zegt tegen zijn vader:
“Vader, ik heb misdaan tegen de hemel en tegen u; ik ben niet
meer waard uw zoon te heten.” De vader richt evenwel meteen een
groot feestmaal aan “… want deze zoon van mij was dood en is
weer levend geworden, hij was verloren en is teruggevonden”.
In de parabel verwijst de verloren zoon naar de gelovige die van
de rechte weg is afgedwaald maar vol berouw terugkomt bij God.
De vader verwijst naar God, die verheugd is over de gelovige die
tot inkeer komt.
Zie: Bijbel, Lucas 15:11-30.
# De
zoon draagt rijke maar versleten kleren, terwijl zijn voeten
deels zijn omzwachteld. Hij heeft zijn handen gevouwen. Zijn
sierlijk geklede vader staat op een stoeptrede voor zijn huis en
ontvangt hem liefdevol.
Opmerking.
- De Verloren Zoon. Zie
ook: venster 08.
Rechts. Maria Magdalena zalft de voeten
van Jezus
Een bijzonder verhaal in het evangelie van Lucas is
het zalven van de voeten van Jezus door een vrouw die bekend
stond als zondares. Nadat zij de voeten van Jezus gezalfd heeft,
zegt Jezus tegen haar: “Uw zonden zijn vergeven. […] Uw geloof
heeft u gered: ga in vrede.”
In dit verhaal verwijst de
boetvaardige zondares naar de gelovige die berouwvol zijn zonde
achter zich laat en zich tot Jezus wendt, die hem zijn zonde
vergeeft.
Zie: Bijbel, Lucas 7:36-50.
Feestdag H. Maria
Magdalena: 22 juli, als ‘boetelinge’. Na 1969: 22 juli, als
‘volgelinge van Jezus’
# Jezus, met kruisnimbus, zit aan
een tafel op een soort koorbank met in de achterzijde
boekpanelen met zijn voeten op een voetenbankje. Met zijn
rechterhand maakt hij een zegenend gebaar, als teken van
vergeving. Maria Magdalena, met nimbus, - beter: de boetvaardige
zondares - ligt geknield voor Jezus. Ze is gesluierd en heeft
lang haar. Ze draagt sieraden aan beide armen. Met haar
linkerhand houdt ze een haarstreng vast om de voeten van Jezus
te drogen. Ze maakt aanstalten met haar rechterhand zijn voeten
te zalven. Naast haar staat een sierlijke kruik met balsem en
ernaast ligt de deksel van de kruik.
Links boven de staande
balk van de bank waarop Jezus zit, staat een leeuw met een
schild, waarop ‘JA’ staat, het monogram van de ontwerper van de
vensters: Jean Anthony.
Onder in de rand van het venster
staat links: J. Anthony - Del & Inv [Delineavit & Invenit] – J.
Anthony heeft getekend & ontworpen. En rechts: Stalins &
Janssens - Ex. [Excudit] – [Het atelier] Stalins & Janssens
heeft het uitgevoerd.
Opmerking.
- Beide afbeeldingen,
links en rechts, verwijzen naar berouw en vergeving, het
centrale thema bij het Sacrament van de Biecht.
- De
afbeelding van Maria Magdalena in dit raamdeel toont de meeste
overeenkomst met Lucas 7:36-50, waarin een niet nader aangeduide
vrouw zondares wordt genoemd. De naam van Maria Magdalena wordt
er niet genoemd. Opmerkelijk is hier in het raam de nimbus om
haar hoofd. Dat wijst erop, dat de vrouw heilig is en dat men
hier de H. Maria Magdalena heeft afgebeeld. Zie ook kader,
hierna.
- De naam van de afbeelding “Maria Magdalena zalft de
voeten van Jezus” sluit aan bij het gangbare beeld van haar in
de Kerk en in de iconografische traditie ten tijde van het
plaatsen van het venster in 1886.
- Op de tentoonstelling
Noli me tangere. Maria Magdalena in veelvoud in de Maurits
Sabbebibliotheek te Leuven (2006) stond de volgende tekst
vermeld, als een vrij citaat van paus Gregorius de Grote:
"Met het parfum dat eens op schandelijke wijze haar eigen
lichaam deed geuren,
zalft ze nu de voeten van de Heer;
haar ogen die eens wereldse zaken aanschouwden,
vulden zich
nu met tranen van boete;
met het haar dat voordien in dienst
stond van haar aantrekkelijkheid,
worden nu de voeten van de
Heer gedroogd;
van haar lippen kwamen voorheen overmoedige
woorden van trots,
nu kussen diezelfde lippen de voeten van
de Heer.”
Demasure, Karlijn en Hannelore Devoldere. Het Noli
me tangere en Maria Magdalena - een model voor vrouwen? Een
praktisch theologisch onderzoek. In: Noli me tangere. Maria
Magdalena in veelvoud. Barbara Baert [… et. al.] Leuven,
Peeters, 2006. Uitg. t.g.v. de tentoonstelling Maurits
Sabbebibliotheek 23 febr. – 30 april 2006, [i.s.m.] Faculteit
Godgeleerdheid, K.U. Leuven. Pag. 39.
- Maria Magdalena zalft
de voeten van Jezus. Zie ook: venster 09. |
|
Maria
Magdalena: boetelinge en Apostel der apostelen
In de Bijbel vindt men nergens een
tekst waarin Maria Magdalena expliciet genoemd wordt als
zondares die Jezus voeten zalft. In de christelijke traditie van
het Westen, en daarmee ook in de iconografie, lopen er rond de
persoon van Maria Magdalena enkele Bijbelteksten door elkaar,
waarin men min of meer drie vrouwen kan onderscheiden. Zie
hieronder de cursiveringen tussen ( ):
1. Lucas 7:36-50. Tijdens een
maaltijd bij Simon, de Farizeeër, wast een naamloze zondares met
haar tranen de voeten van Jezus, ze droogt ze met haar haar af
en ze zalft ze met balsem. Daarop zegt Jezus tegen haar: “Uw
zonden zijn vergeven.” (Een naamloze vrouw, zondares)
2. Lucas 8:2. ‘Maria Magdalena, uit
wie zeven demonen waren weggegaan’. Zie ook: Marcus 16:9 ‘…
vertoonde Hij [Jezus] zich het eerst aan Maria van Magdala, bij
wie Hij zeven demonen uitgedreven had.’ (Maria Magdalena)
3. Matteüs 26:6-13, Marcus 14:3-9. In
Betanië, een dorpje ca. drie kilometer van Jeruzalem, in het
huis van Simon, een melaatse, giet een vrouw dure balsem over
het hoofd van Jezus. (Een naamloze vrouw)
4. Johannes 8:1-11. Een vrouw, een
prostituee, wordt bij Jezus gebracht. Hier is geen sprake van
een zalving. (Een naamloze vrouw)
5. Johannes 11:2; 12:1-8. Maria, de
zuster van Lazarus, zalft Jezus’ voeten met nardusbalsem en
droogt ze met haar haren af, te Betanië, in het huis van
Lazarus. (Maria, de zuster van Lazarus)
6. Matteüs 27:56, Marcus 15:40,
Johannes 19:25. Maria Magdalena is een volgelinge van Jezus en
is getuige van de kruisiging van Jezus. (Maria Magdalena)
7. Matteüs 27:61, Marcus 15:47. Maria
Magdalena is aanwezig bij de begrafenis van Jezus. (Maria
Magdalena)
8. Matteüs 28:1-10, Marcus 16:1-8,
Lucas 24:1-10. Maria van Magdala of Magdalena behoorde tot de
vrouwen die bij het lege graf kwamen, toen Jezus was verrezen.
(Maria Magdalena)
9. Johannes 20:11-18. Maria Magdalena
was de eerste aan wie Jezus verscheen na zijn verrijzenis. Op
zijn aansporen berichtte zij zijn verrijzenis aan de leerlingen
van Jezus. Zie ook: Marcus 16:9-10. (Maria Magdalena)
De teksten in 1, 3 en 4 gaan over een
anonieme vrouw. Het is niet duidelijk of in de teksten steeds
dezelfde anonieme vrouw bedoeld is.
De tekst in 5 gaat over Maria, de
zuster van Lazarus.
Alleen de teksten in 2 en 6 – 9
betreffen Maria Magdalena; maar daar is nergens sprake van ‘de
voeten wassen en afdrogen met haar haren’ of ‘het zalven van de
voeten’.
In de
Westerse traditie (niet in de Oosterse kerken) werden al in de
derde eeuw enkele van deze bijbelfragmenten met elkaar
verbonden. Zo deed ook de H. Augustinus. Later heeft paus
Gregorius de Grote in het jaar 591 in een preek Maria Magdalena
expliciet vereenzelvigd met de naamloze, boetvaardige zondares
(peccatrix) uit Lucas 7.
1544 1. Maria Magdalena, die in de
stad een zondares was, heeft,
door de waarheid lief te hebben, met
tranen de smetten van de zonde
weggewassen; en het woord van de
Waarheid wordt vervuld, waarin gezegd wordt:
De vele
zonden zijn haar vergeven omdat zij veel heeft liefgehad (Luc.
VII, 47) …
Tekstfragment van paus: Gregorius de
Grote. XL homiliarum in evangelia libri duo. Homilia XXV.
In: Migne Patrologia Latina. Paris,
1844-1864. Vol. 76. Kol. 1188-1196. Speciaal kolom 1189,
fragment 1544.
Deze
vereenzelviging heeft in het Westen vanaf de Middeleeuwen tot
ver in de twintigste eeuw het beeld van Maria Magdalena zowel in
de Kerk als in de iconografie bepaald. Maria Magdalena, uit wie
Jezus zeven demonen had verdreven en die (daarna) een volgelinge
van Jezus was, werd abusievelijk vereenzelvigd met de zondares
die Jezus’ voeten met haar haren afdroogde en daarna zalfde. Dit
had tot gevolg dat Maria Magdalena sedertdien ook werd gezien en
afgebeeld als een gevallen vrouw of vrouw van lichte zeden, die
zich had bekeerd.
In de negende eeuw werd Maria
Magdalena heilig verklaard vanwege haar boetedoening en
vervolgens werd ze als een heilige boetelinge vereerd om een
voorspraak te zijn bij God voor de zondaars die berouw kregen.
Haar verering in de westerse Kerk verbreidde zich vooral in de
twaalfde eeuw.
In 1969 is de feestdag van de H.
Maria Magdalena in de heiligenkalender van de Kerk aangepast en
niet meer verbonden met de boetvaardige zondares. Maria
Magdalena wordt weer vereerd als volgelinge van Jezus, haar
geliefde Meester, aan wie hij na zijn opstanding het eerst
verscheen, nog vóór hij aan de apostelen verscheen. Maria
Magdalena was ook de eerste die de verrijzenis van Jezus aan de
apostelen verkondigde, Johannes 20:11-18.
Bij deze aanpassing in de
heiligenkalender werd haar feestdag (22 juli) vanaf 1969 een
‘gedachtenis’ zoals bijvoorbeeld de feestdag van de H.
Augustinus.
In 2016 is haar feestdag
opgewaardeerd van een ‘gedachtenis’ naar een ‘feest’, te
vergelijken met de status van het ‘feest’ van een apostel,
bijvoorbeeld de apostel Jacobus of Matteüs. Nu wordt Maria
Magdalena weer genoemd met haar oude Latijnse titel ‘Apostolorum
Apostola’ – Apostel der apostelen. Een titel die Thomas van
Aquino (1225-1274) aan haar gaf in zijn commentaar op het
evangelie van Johannes, ‘In Ioannem Evangelistam expositio, c.
XX. Liber III, 6.’
Opmerking.
- Maria, de zuster van Lazarus en
Martha, (Johannes 11:2; 12:1-8) werd ook wel vereenzelvigd met
de naamloze, boetvaardige zondares uit Lucas 7. Zo veronderstelt
de H. Augustinus sprekend over Maria, de zuster van Lazarus: “…
aangenomen dat ze dezelfde is als de vrouw die de voeten van de
Heer met olie zalfde en ze met haar haar droogde …”
Augustinus, Aurelius. Brood om van te
leven. Verhandelingen 24-54 over het Johannesevangelie [In
Johannis euangelium tractatus]. Ingeleid, vert. door Hans Tevel
en Hans van Reisen. Eindhoven, Damon, 2017. Pag. 394-395. |
|
© Foto’s
Henk van der Voort - Tekst Wim van Stiphout |
|
|
|
|