Er
zijn verschillende aanwijzingen dat de eerste kerk van
Veghel op de Boekt gestaan heeft.

Het Oude Kerkhof
De
eerste aanwijzing is het Oude
Kerkhof. Deze begraafplaats was in de zestiende eeuw
al niet meer in gebruik, maar werd wel gerespecteerd.
Men mocht er geen beesten laten grazen. Er zijn
aanwijzigingen dat de eerste christenen in Veghel hun
doden begroeven in een prehistorische grafheuvel, die
als het ware gerecyled werd. Bij de stichting van de
kerk heeft men als begraafplaats de prehistorische
grafheuvel gekozen. Was deze grafheuvel toen al in
gebruik als begraafplaats, en heeft men op deze manier
een heidens gebruik gekerstend?
Nadat de Veghelse
kerk verhuisde naar haar later plaats aan de markt
raakte het Oude Kerkhof in onbruik. Wanneer de Veghelse
kerk verhuisde is niet precies bekend. Dergelijke
verhuizingen worden door Theuws in verband gebruikt met
veranderingen als het droger worden van het landschap in
de elfde eeuw. De oudste
vermelding van de Veghelse kerk dateert
overigens uit 1310.
De
Laaracker
Het patronaatsrecht van de kerk
van Veghel, dat is het recht om de persoon of
oorspronkelijke persoon voor benoeming door de
kerkelijke hierarchie voor te dragen, was verbonden aan
bezit van de Laaracker.
Dit is een bijzondere situatie. Aangenomen mag worden
dat deze regeling dateert uit de tijd dat de kerk
gesticht werd. De Laaracker was dus eertijds in handen
van de kerkstichter en was niet ver van het Oude Kerkhof
gelegen.
De oudst bekende bezitter van de Laaracker en
het patronaatsrecht is Goyart, natuurlijkze zoon van
Aert van Erp (1432). Rond 1300 was deze akker met het
patronaatsrecht mogelijk in handen van Arnoldus Heijm.
Het Kerckenlant en het
Pastoorslant
Het Kerckenlandt was voor
1648 bezit van de kerk van Veghel. In 1648 werden alle
kerkelijke en geestelijke bezittingen in de Meierij
geconfisqeerd door de Staat. De kerk van Veghel werd
geregeld in testamenten bedacht met grond en inkomsten.
We weten niet zeker wanneer de kerk dit Kerckenland
verworven heeft.
Het is opmerkelijk dat het
Kerckenlandt vrijgesteld was van betaling van tienden.
Dat deel van Veghel hoorde bij de Heijmse tienden, die
werden minstens vanaf 1419, maar waarschijnlijk ook
al rond 1300 aan de familie Heijm
betaald. De familie Heijm, lijkt rond en voor 1300 ook
de Laaracker en het patronaatsrecht in bezit gehad te
hebben. De familie Heijm kan de tienden van de kerk
verworven hebben vanwege hun patronaatrechten van die
kerk.
Ook
het Pastoorslant was tiendvrij. Bij perceel 16 en 21
wordt dat zo in de bronnen vermeld. Van perceel 18 vond
ik nog geen vermelding van de vrijstelling van tienden
in de bronnen. Dat ook dit perceel tiendvrij was, blijkt
uit een oude tiendkaart van Veghel.
Het is
mogelijk dat op het moment dat de tienden van de kerk
naar de familie Heijm, of haar rechtsvoorganger,
overging, afgesproken werd dat de bezittingen van de
kerk vrijgesteld bleven van het betalen van deze
"Heijmse tiende". Maar deze redenering gaat niet op voor
de tiendvrijheid van het Pastoorsland, want deze tienden
werden aan de persoon van de kerk betaald en waren niet
in lekenhanden.
Hoe het ook zij, ik geloof
dat het Kerckenlandt en het Pastoorland tot de
alleroudste kerkelijke bezittingen van de Veghelse kerk
behoren. Het Kerckenlandt grensde verder aan de
Laaracker, die vermoedelijk eigendom is geweest van de
stichter van de Veghelse kerk en het pastoorsland lag op
een steenworp afstand. Dit wijst op de mogelijkheid dat
deze pecelen eertijds in een hand waren, die van de
kerkstichter. Het kerckenlant en het Pastoorland kan het
stichtingsgoed van de Veghelse kerk geweest zijn en als
zodanig vrijgesteld zijn gebleven van de betaling van de
tienden aan de Veghelse kerk. De kerkstichter behield de
Laaracker en verbond het patronaatsrecht aan het bezit
van die akker.
Het Toornstuck
Waar stond de kerk? We mogen aannemen dat er wegen
en paden naar de kerk liepen en dat na het verdwijnen
van de kerk, dit wegenpatroon gehandhaafd bleef. Een
interessante mogelijkheid is dat de kerk eens stond op
het perceel met de naam "Toornstuck". Na het verdwijnen
van de kerk kan de kerktoren nog enige tijd op dit
perceel gestaan hebben. Dat impliceert overigens dat
deze kerk voor de verhuizing al van steen geweest is.
Een andere mogelijkheid is dat de eerste kerk dichter
bij de Laaracker gestaan heeft. Daar is in
1937 bij de normalisatie van de Aa een
oude stenen fundering aangetroffen. Een andere
mogelijkheid is dat het eerste kerkje op het Oude
kerkhof zelf stond.
De kerkverplaatsing
In de elfde en
twaalfde eeuw nam de bevolking sterk toe. Er werd een
nieuwe kerk gebouwd, wat verder noordelijk. Er is een
vermelding uit de late middeleeuwen van nog een ander
kerkhof bij het molenhuis. Dat zou op de Bolken kunnen
liggen, een ander groot oud akkercomplex in Veghel. Er
kunnen in Veghel dus meerdere domeinkerkjes hebben
gestaan. Rond 1175-1250 kwamen horigen vrij en het
aantal vrije boeren nam toe. Er was tevens een overgang
van domeinkerkjes van heren naar een parochiekerk
beheerd door de parochianen. De kerkverplaatsing in
Veghel zou met deze overgang samen kunnen hangen.
Martien van Asseldonk
|