Er zijn
verschillende aanwijzingen dat de eerste kerk van Veghel op de
Boekt gestaan heeft.

Het Oude Kerkhof
De eerste
aanwijzing is het Oude
Kerkhof. Deze begraafplaats was in de zestiende eeuw al niet
meer in gebruik, maar werd wel gerespecteerd. Men mocht er geen
beesten laten grazen. Er zijn aanwijzigingen dat de eerste
christenen in Veghel hun doden begroeven in een prehistorische
grafheuvel, die als het ware gerecyled werd. Bij de stichting
van de kerk heeft men als begraafplaats de prehistorische
grafheuvel gekozen. Was deze grafheuvel toen al in gebruik als
begraafplaats, en heeft men op deze manier een heidens gebruik
gekerstend?
Nadat de Veghelse kerk verhuisde naar haar
later plaats aan de markt raakte het Oude Kerkhof in onbruik.
Wanneer de Veghelse kerk verhuisde is niet precies bekend.
Dergelijke verhuizingen worden door Theuws in verband gebruikt
met veranderingen als het droger worden van het landschap in de
elfde eeuw. De oudste
vermelding van de Veghelse kerk dateert
overigens uit 1310.
De Laaracker
Het patronaatsrecht van de kerk van Veghel, dat is het recht
om de persoon of oorspronkelijke persoon voor benoeming door de
kerkelijke hierarchie voor te dragen, was verbonden aan bezit
van de Laaracker.
Dit is een bijzondere situatie. Aangenomen mag worden dat deze
regeling dateert uit de tijd dat de kerk gesticht werd. De
Laaracker was dus eertijds in handen van de kerkstichter en was
niet ver van het Oude Kerkhof gelegen.
De oudst bekende
bezitter van de Laaracker en
het patronaatsrecht is Goyart, natuurlijkze zoon van Aert van
Erp (1432). Rond 1300 was deze akker met het patronaatsrecht
mogelijk in handen van Arnoldus Heijm.
Het Kerckenlant en het Pastoorslant
Het Kerckenlandt was voor 1648 bezit van de kerk van Veghel.
In 1648 werden alle kerkelijke en geestelijke bezittingen in de
Meierij geconfisqeerd door de Staat. De kerk van Veghel werd
geregeld in testamenten bedacht met grond en inkomsten. We weten
niet zeker wanneer de kerk dit Kerckenland verworven heeft.
Het is opmerkelijk dat het Kerckenlandt vrijgesteld was van
betaling van tienden. Dat deel van Veghel hoorde bij de Heijmse
tienden, die werden minstens vanaf 1419, maar waarschijnlijk ook
al rond 1300 aan de familie Heijm betaald. De
familie Heijm, lijkt rond en voor 1300 ook de Laaracker en het
patronaatsrecht in bezit gehad te hebben. De familie Heijm kan
de tienden van de kerk verworven hebben vanwege hun
patronaatrechten van die kerk.
Ook
het Pastoorslant was tiendvrij. Bij perceel 16 en 21 wordt dat
zo in de bronnen vermeld. Van perceel 18 vond ik nog geen
vermelding van de vrijstelling van tienden in de bronnen. Dat
ook dit perceel tiendvrij was, blijkt uit een oude tiendkaart
van Veghel.
Het is mogelijk dat op het moment dat de
tienden van de kerk naar de familie Heijm, of haar
rechtsvoorganger, overging, afgesproken werd dat de bezittingen
van de kerk vrijgesteld bleven van het betalen van deze "Heijmse
tiende". Maar deze redenering gaat niet op voor de tiendvrijheid
van het Pastoorsland, want deze tienden werden aan de persoon
van de kerk betaald en waren niet in lekenhanden.
Hoe
het ook zij, ik geloof dat het Kerckenlandt en het Pastoorland
tot de alleroudste kerkelijke bezittingen van de Veghelse kerk
behoren. Het Kerckenlandt grensde verder aan de Laaracker, die
vermoedelijk eigendom is geweest van de stichter van de Veghelse
kerk en het pastoorsland lag op een steenworp afstand. Dit wijst
op de mogelijkheid dat deze pecelen eertijds in een hand waren,
die van de kerkstichter. Het kerckenlant en het Pastoorland kan
het stichtingsgoed van de Veghelse kerk geweest zijn en als
zodanig vrijgesteld zijn gebleven van de betaling van de tienden
aan de Veghelse kerk. De kerkstichter behield de Laaracker en
verbond het patronaatsrecht aan het bezit van die akker.
Het Toornstuck
Waar stond de
kerk? We mogen aannemen dat er wegen en paden naar de kerk
liepen en dat na het verdwijnen van de kerk, dit wegenpatroon
gehandhaafd bleef. Een interessante mogelijkheid is dat de kerk
eens stond op het perceel met de naam "Toornstuck". Na het
verdwijnen van de kerk kan de kerktoren nog enige tijd op dit
perceel gestaan hebben. Dat impliceert overigens dat deze kerk
voor de verhuizing al van steen geweest is. Een andere
mogelijkheid is dat de eerste kerk dichter bij de Laaracker
gestaan heeft. Daar is in
1937 bij de normalisatie van de Aa een oude
stenen fundering aangetroffen. Een andere mogelijkheid is dat
het eerste kerkje op het Oude kerkhof zelf stond.
De kerkverplaatsing
In de elfde en twaalfde eeuw nam de
bevolking sterk toe. Er werd een nieuwe kerk gebouwd, wat verder
noordelijk. Er is een vermelding uit de late middeleeuwen van
nog een ander kerkhof bij het molenhuis. Dat zou op de Bolken
kunnen liggen, een ander groot oud akkercomplex in Veghel. Er
kunnen in Veghel dus meerdere domeinkerkjes hebben gestaan. Rond
1175-1250 kwamen horigen vrij en het aantal vrije boeren nam
toe. Er was tevens een overgang van domeinkerkjes van heren naar
een parochiekerk beheerd door de parochianen. De
kerkverplaatsing in Veghel zou met deze overgang samen kunnen
hangen.
Martien van Asseldonk
|